TEL: 02155422791
لوگوی سیم بکسل تکین بکسل

سیم بکسل آسانسوری

سیم بکسل آسانسوریسیم بکسل آسانسوری Elevator wire rope که برای اتصال کابین آسانسور بکار می رود از نوع سیم بکسل فولادی می باشد که در سایز های 8 الی 13 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل آسانسوری اغلب دارای 8 رشته می باشد. سیم بکسل آسانسوری در واقع با دو ساختار کاملا متفاوت که یکی برای اتصال کابین آسانسور و دیگری برای اتصال گاورنر بکار گرفته می شود تولید و مورد استفاده قرار می گیرد اما آنچه در عرف بازار برای مفهوم سیم بکسل آسانسوری بکار گرفته می شود سیم بکسل اتصال کابین آسانسور می باشد. سیم بکسل آسانسوری اغلب با بافت نوع سیل SEALE تولید می شود که در این ساختار از دو قطر متفاوت مفتول استفاده شده است و این امر سبب انعطاف مناسب و قابلیت کششی بالایی در ساختار سیم بکسل آسانسوری شده است.


آبکاری و پوشش سطحی سیم بکسل آسانسوری


سیم بکسل آسانسوری از متریال فولادی تولید می شود تا مقاومت کششی مناسبی برای اتصال کابین آسانسور داشته باشد و علاوه بر این هزینه تمام شده نیز در نصب این اتصالات توجیه اقتصادی داشته باشد. استفاده از فولاد و آلیاژ های فولادی در تولید سیم بکسل آسانسوری هر چند مزیت های زیادی دارد اما ضعف بالقوه فولاد که نه تنها در مورد سیم بکسل بلکه در تمامی صنایع و تولید قطعات صنعتی نمود پیدا می کند مقاومت اندک آن در برابر خورنده های محیطی از جمله آب و رطوبت و باران های اسیدی است. از این رو سیم بکسل آسانسوری نیاز به یک محافظت سطحی که مانع از دست دادن الکترون ها از ساختار فولاد و اکسید شدن آن می شوند دارد. اغلب دو راهکار برای حفاظت سطحی سیم بکسل آسانسوری یعنی آبکاری سطحی با استفاده از فلز روی (زینک) و یا بکاگیری روغن بر روی سطح مفتول های سیم بکسل آسانسوری که می تواند روغن طلایی و یا روغن سیاه باشد اتخاذ می شود. نوع آبکاری گالوانیزه سیم بکسل آسانسوری گالوانیزه سرد می باشد که یک روکش سطحی نازک از فلز زینک را بر روی سطح آن اضافه می کند.

سیم بکسل آسانسوری 8X19S+FC

در واقع پر کاربرد ترین ساختار سیم بکسل آسانسوری ساختار 8X19 می باشد که دارای بافتی از نوع سیل SEALE می باشد که در آن دو سایز متفاوت از مفتول فولادی به هم بافته شده اند. در این ساختار از سیم بکسل آسانسوری Elevator Rope از مغزی از جنس الیاف طبیعی کنفی استفاده شده است که سبب انعطاف هر چه بیشتر این ساختار شده است. سیم بکسل آسانسوری با ساختار 8X19S+FC که در آن FC مخفف کلمات انگلیسی Fiber Core می باشد اغلب در دو تنسایل مقاومت کششی متفاوت یعنی تنسایل 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 و تنسایل کششی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع به بازار عرضه می شود. بازرگانی تکین بکسل عرضه کننده سیم بکسل آسانسوری فولادی با مغزی کنفی برای اتصال کابین آسانسور با برند های آلمانی، کره ای و چینی می باشد.

سیم بکسل آسانسوری 8X19S+FC

سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی

سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی که از 8 رشته به هم بافته تشکیل می شود دارای مغزی نوع IWRC Internal wire rope core تشکیل می شود در سایز برابر دارای قابلیت کششی بیشتر اما انعطاف کمتری نسبت به سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی می باشد. اغلب در سایز های کم مثل 8 میلیمتر برای آسانسور هایی که دارای درام با قطر کم هستند از سیم بکسل های مغز فولادی با ساختار 8X19S+IWRC استفاده میشود. سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی با تنسایل مقاومت کششی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 در سایز 8 میلیمتر دارای حداقل نیروی گسیختگی 39.2 KN در سایز 9 میلیمتر دارای حداقل نیروی گسیختگی 49.6 KN و در سایز پر مصرف 10 میلیمتر دارای حداقل نیروی گسیختگی 61.2 کیلو نیوتن KN می باشد. روکش آبکاری گالوانیزه سرد بر روی سطح بیرونی مفتول ها در ساختار سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی به سبب قابلیت بالای فلز زینک در الکترون دهی که مانع زنگ زدگی بر روی سطح سیم بکسل آسانسوری در تماس با رطوبت می باشد صورت می پذیرد.

سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی

سیم بکسل آسانسوری گوستاولف GUSTAV WOLF آلمان

سیم بکسل آسانسوری گوستاولف GUSTAV WOLF آلمان Elevator wire rope یکی از معتبر ترین نوع سیم بکسل در اتصالات کابین آسانسور ها محسوب می شود. گرید ها و ساختار های مختلفی از سیم بکسل آسانسوری گوستاولف مانند PAWO 819 W که دارای بافت نوع وارینگتون می باشد، PAWO F10 که دارای استرند هایی با بافت فیلر دارای مقاومت کششی بسیار بالا می باشد و بافت های خاص سیم بکسل آسانسوری گوستاولف مانند PAWO F3 , PAWO F7 که در آنها حتی در مغزی نیز در یک لایه از استرند های فولادی استفاده شده است از دیگر انواع سیم بکسل آسانسوری گوستاولف محسوب می شود. قرقره های چوبی بسیار مستحکم که بر روی آنها یک پلاک فلزی شامل مشخصات کامل متراژ، سایز، بافت و تنسایل سیم بکسل آسانسوری گوستاولف GUSTAV WOLF قرار گرفته است در کنار یک نوار رنگ سبز رنگ بر روی استرند های بیرونی بصورت خطی از مشخصات ظاهری سیم بکسل آسانسوری گوستاولف که دارای قیمت بالاتری نیز نسبت به دیگر برند های تولید کننده سیم بکسل آسانسوری در دنیا می باشد قابل رویت است.

سیم بکسل آسانسوری گوستاولف GUSTAV WOLF آلمان
سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل آسانسوری مغز کنفی
سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل آسانسوری مغز فولادی
سیم بکسل چینی آسانسور  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل چینی آسانسور
سیم بکسل KISWIRE آسانسوری  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل KISWIRE آسانسوری
سیم بکسل آسانسوری PAWO F10 گوستاولف   سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل آسانسوری PAWO F10 گوستاولف
سیم بکسل آسانسوری PAWO 819 F-SC گوستاولف  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل آسانسوری PAWO 819 F-SC گوستاولف
سیم بکسل آسانسوری PAWO F3 گوستاولف  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل آسانسوری PAWO F3 گوستاولف
سیم بکسل آسانسوری گوستاولف PAWO F7  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل آسانسوری گوستاولف PAWO F7
سیم بکسل آسانسوری PAWO F7S گوستاولف  سیم بکسل مغز کنفیسیم بکسل آسانسوری PAWO F7S گوستاولف

معیار های تعیین قیمت سیم بکسل آسانسوری

شاید به نوعی بتوان گفت که سیم بکسل آسانسوری یکی از پر مصرف ترین نوع سیم بکسل ها می باشد که هم در داخل بصورت انبوهی تولید می شود و هم بصورت انبوهی وارد می شود. قیمت سیم بکسل آسانسوری نیز مانند دیگر قطعات و اجزای صنعتی تابع فاکتور های متعددی بوده و بصورت نوسانی در حال تغییر می باشد. برخی از فاکتور ها و معیار هایی که بصورت مستقیم بر روی قیمت سیم بکسل آسانسوری تاثیر می گذارند به قرار زیر هستند.


  • قطر بیرونی سیم بکسل آسانسوری که بصورت لگاریتمی بر قیمت سیم بکسل آسانسوری تاثیر می گذارد به این معنا که در قطر های پایین با افزایش یک پله ای قطر افزایش قیمت در مقایسه با تغییر قطر سیم بکسل آسانسوری در سایز های بالا بسیار محدود است. افزایش قطر به منزله افزایش میزان متریال بوده و قیمت سیم بکسل آسانسوری را افزایش می دهد.
  • نوع مغزی سیم بکسل آسانسوری از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت این ساختار پر کاربرد سیم بکسل محسوب می شود و طبیعتا مغزی فولادی سبب بالا رفتن وزن، میزان متریال و مقاومت کششی شده و قیمت سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی بالاتر از موارد مغز کنفی و یا مغز پلی پروپیلن است.
  • برند تولید کننده سیم بکسل آسانسوری بر تردید از دیگر عوامل با تاثیر بالا بر قیمت این سیم بکسل می باشد. قیمت سیم بکسل های برند هایی چون گوستاولف GUSTAV WOLF که محصولی آلمانی است طبیعتا بالاتر از قیمت برند های متفرقه چینی است.
  • تنسایل سیم بکسل آسانسوری که اغلب بین 1560 تا 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می کند. بطور کلی افزایش تنسایل قطعات مکانیکی پروسه ای دشوار و زمان بر می باشد و از این رو بر قیمت سیم بکسل آسانسوری نیز تاثیر می گذارد.

به جز عوامل نام برده تغییر و نوسانات قیمت ارز چه بر روی سیم بکسل های واردتی و چه بر روی تولیدات داخلی که در بسیاری مواقع مفتول های آنها وارداتی هستند تاثیر می گذارد. نوع پوشش سطحی آبکاری سطحی گالوانیزه نیز از دیگر این فاکتور ها می باشد.

روش انتخاب سایز و مغزی سیم بکسل آسانسور

تنوع نسبتا بالایی از سیم بکسل های آسانسوری اولا در رینج قطر 8 الس 13 میلیمتر، از نوع مغز کنفی و مغز فولادی با تنسایل های 1560 الی 1770 و با برند های مختلف وجود دارد. در بسیاری از موارد انتخاب نوع سیم بکسل صحیح آسانسوری تنها با پیروی از دستور العمل های قید شده که می تواند توسط نظام مهندسی بر حسب حجم و وزن کاری و ارتفاع لیفتینگ کابین آسانسور صورت پذیرد و یا صرفا انتخاب سیم بکسل آسانسوری طبق دستور العمل تولید کنندگان موتور آسانسور صورت پذیرد.


اغلب در سایز های کوچک یعنی سیم بکسل آسانسوری 8 میلیمتری که دلیل انتخاب آن قطر و فضای محدودتر درام آسانسور است ترجیح به استفاده از سیم بکسل مغز فولادی آسانسوری بوده و در قطر های بالاتر مغزی کنفی مناسب می باشد. بطور استاندارد تنسایل مقاومتی 1560 نیوتن نیز در اغلب کاربری های سیم بکسل آسانسوری کفایت می کند. باید در نظر داشت تنها وزن کابین آسانسور در محاسبات مربوط به نیروی کششی وارده بر سیم بکسل آسانسوری کفایت نمی کند. یک کمیت مکانیکی به نام شتاب نقش بسیار مهمی بر نیروی اعمالی داشته بگونه ای که با بالا رفتن شتاب بطور کلی می تواند بسته به اینکه شتاب تند شونده و یا کند شونده است بر روی میزان باری که از طرف کابین به سیم بکسل آسانسوری وارد می شود تا حتی چند برابر نیز تاثیر داشته باشد. از این رو در اغلب موارد از ضرایب امنیتی Safety feature در انتخاب قطر و تنسایل سیم بکسل آسانسوری استفاده می شود.

ابعاد و استاندارد وزنی سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی

سیم بکسل آسانسوری از سایز 8 میلیمتر و در پایین ترین گرید از 1370 نیوتن بر میلیمتر مربع تا گرید های بالای 1770 N/mm2 تولید می شود که در گرید های مختلف نیز وزن واحد متر و سطح مقطع آن یکسان باقی می ماند. البته وزن سیم بکسل آسانسوری برای موارد مغز کنفی طبیعتا بطور محسوسی از سیم بکسل های مغز فولادی که از مغزی افشان با ساختار 7X7 در اغلب موارد در آنها استفاده شده است کمتر می باشد. از آنجایی که در اغلب کاربری ها از سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی استفاده می شود چند مورد از پرکاربرد ترین انها را بر می شماریم.


سایز و وزن واحد طول سیم بکسل آسانسوری


سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی در کمترین سایز یعنی سایز 8 میلیمتر دارای سطح مقطع کلی 22 میلیمتر مربع، دارای MBL برابر با28.1 کیلو نیوتن و 22.2 کیلوگرم وزن در هر 100 متر می باشد. سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی با قطر 9 میلیمتر دارای سطح مقطعی برابر با 28.2 میلیمتر مربع و حداقل نیروی شکست 35.6 KN بوده و در هر 100 متر مربع دارای 28 کیلوگرم وزن می باشد. در سایز 10 میلیمتر که در واقع پر کاربرد ترین سایز سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی نیز محسوب می شود وزن واحد متر 340 گرم و یا 34 کیلوگرم در هر 100 متر بوده و سطح مقطع برش این سیم بکسل 35 میلیمتر مربع می باشد که حداقل نیروی شکست 44 کیلو نیوتن را فراهم می کند.

وانادیوم و انعطاف سیم بکسل آسانسوری

انعطاف یکی از فاکتور های کیفی در سیم بکسل آسانسوری محسوب می شود. در واقع یکی از روش های عمومی و سریعی که متخصصان این حرفه برای بررسی کیفیت سیم بکسل آسانسوری به کار می برند خم کردن سیم و رها کردن آن می باشد که سیم بکسلی که در کوتاهترین زمان پس از خم شدن به حالت نرمال خود رسیده دارای انعطاف مناسب و خاصیت فنری مورد نیاز برای کاربری آسانسوری می باشد. ترکیبات و آلیاژ های فولادی هر چند دارای مقاومت کششی و سایشی نسبتا بالایی هستند اما بصورت خودکار انعطاف مورد نظر برای کاربری سیم بکسل آسانسوری را فراهم نمی کنند. یکی از متریال هایی که با درصدی بسیار اندک اما با تاثیری زیاد در ترکیبات سیم بکسل آسانسوری مورد استفاده قرار می گیرد وانادیوم می باشد. وانادیوم یک عنصر فلزی می باشد که در مفتول های فنری نیز با توجه به خاصیت کشسانی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل آسانسوری که دارای مغزی کنفی باشد با بکارگیری درصد اندکی از عنصر وانادیوم به انعطاف بسیار بالایی برای اتصال ماشین آلات خواهد رسید.

خزش و افزایش طول سیم بکسل آسانسوری

یکی از مشکلاتی که در اغلب کاربری ها برای سیم بکسل های آسانسور اتفاق می افتد پدیده خزش می باشد. خزش در اصل یک کمیت مکانیکی می باشد که تحت تنش کششی برای بسیاری از آلیاژ های فلزی اتفاق می افتد. در عمل تحت تنش کششی فلز و مفتول های سیم بکسل آسانسوری دچار افزایش طول می شوند اما این افزایش طول می تواند در ناحیه الاستیک اتفاق افتاده و قابل برگشت با حذف بار باشد و یا در ناحیه پلاستیک اتفاق افتاده و یکطرفه و بدون بازگشت باشد که به آن خزش می گویند.

پدیده خزش سیم بکسل آسانسوری با وجود تعداد بالای رشته ها اتفاق می افتد. دلیل اصلی خزش سیم بکسل آسانسوری پایین بودن تنسایل مفتول های آن می باشد که به منظور جلوگیری از ایجاد سایش بر روی چرخ موتور آسانسور انتخاب شده است. در اغلب کاربری ها نیز عملا دلیل تعویض سیم بکسل آسانسوری همین پدیده خزش است چرا که این سری از سیم ها با تعداد رشته بالایی مصرف شده و به ندرت با پارگی روبرو می شوند.

دلیل محدودیت تنسایل سیم بکسل های آسانسوری

بالا رفتن تنسایل در سیم بکسل ها اغلب به مفهوم افزایش مقاومت کششی بوه و یک مزیت محسوب می شود. افزایش درصد کربن در آلیاژ و انجام عملیا سخت کاری حرارتی که منجر به همسو شدن راستای بردار های داخلی فلز می شود از روش های افزایش تنسایل سیم بکسل محسوب می شود. با این وجود بر خلاف اغلب صنایع از جمله سیم بکسل نتاب تاور کرین ها که بالا رفتن تنسایل یک مزیت محسوب می شود در کاربری سیم بکسل آسانسوری محدودیت هایی در تنسایل وجود دارد.

تنسایل و سختی سیم بکسل آسانسوری بصورت همسو افزایش پیدا می کنند و از این رو سیم بکسل با تنسایل بالاتر سخت تر با مقاومت سایشی بالاتر می باشد. این امر باعث می شود که در اتصال سیم بکسل بر روی قرقره موتور آسانسور بالا بودن بیش از اندازه تنسایل سبب افزایش میزان سایش بر روی قرقره گردد. از این رو در اغلب موارد تنسایل سیم بکسل آسانسوری را محدودتر و تا میزان حداکثری 1750 نیوتن بر میلیمتر مربع انتخاب می کنند. در مواردی که تعداد رشته های سیم بکسل بسیار بالا باشد حتی از تنسایل های پایین تا 1360 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز استفاده می شود.

تکین بکسل

TEL : 02155422791
Email: info [at] takinboxel [dot] ir
طراحی و سئو توسط:
نانوتجارت

© Copy right 2024 | All ights Reserved | takinboxel Corporation